Viden & Inspiration
Find artikler inden for ledelse, projektledelse, social- og sundhedsområdet, pædagogik og læring, beskæftigelse samt studie- og karrievejledning.
Pædagogik og læring

Neuropsykologi, leg og sprog: Styrken i det tværfaglige samarbejde
Få viden om, hvordan du som pædagog kan samtænke faglighederne inden for neuropsykologi, leg og sprog i dit arbejde børn i dagtilbud.

Sandheder eller myter om børns sprog
Ikke alle fortællinger om sprogstimulering af de 0-2-årige børn holder helt vand. Læs med og blive klogere på sprogpædagogiske myter.

Livsveje for børn i risiko for dysleksi
Hvordan kan vi opdage ordblindhed allerede inden skolealderen? Det undersøger Julie Hjorth Ingstrup og Anne Nguyen-quy fra VIA i podcasten her.

Forældre til barn med DLD
Lyt til podcasten og hør Betina fortælle om sin søns vej fra tidlige tegn på DLD til den endelige diagnose.

Voksenstyret eller fri leg? Sådan skaber du en god balance
Hvordan arbejder I med leg i jeres dagtilbud? Få konkrete bud på hvordan I sikrer, at alle børn har mulighed for at deltage i legefællesskabet her!

Sådan understøtter du børns udvikling gennem leg
Få gode råd til hvordan du kan understøtte børns kognitive, sociale, emotionelle, motoriske og sproglige udvikling gennem leg og legeaktiviteter

Sådan genkender du de tidlige tegn på DLD
DLD er en af de mest hyppige udviklingsforstyrrelser blandt børn. Alligevel viser undersøgelser, at pædagoger mangler viden om DLD. Få hjælp i artiklen her

Lærere: Sådan bruger vi UDL i undervisningen
Hvordan bruger du UDL i din undervisning? Og hvilken forskel gør UDL for eleverne? Læs her hvordan Anne og Diana bruger UDL i deres 2. og 10. klasse.

UDL: Sådan skaber du fleksible og inkluderende læringsmiljøer i skolen
UDL (Universal Design for Learning) - en tilgang til at skabe fleksible og inkluderende læringsmiljøer for alle.

AI i skolen - hvorfor og hvordan?
AI og generative sprogmodeller har også fundet vej til skolen. Men hvorfor skal du bruge teknologien som lærer? Og hvordan kommer du i gang? Få svar her.

Pædagogisk leder: Efteruddannelse løfter din pædagogiske faglighed og børns trivsel
Pædagogisk leder har løftet Trang Nguyens pædagogiske faglighed.

Skærm som pause i dagtilbud – den nye sut?
Børn har brug for samspil med voksne for at udvikle sig sprogligt og socialt. Derfor kan det være problematisk at erstatte kontakten med barnet.

Børnefællesskaber i dagtilbud - en trussel mod trivsel?
Få svar på, hvorfor børnefællesskaber i dagtilbud kan være en risikofaktor for barnets udvikling og trivsel - og få anbefalinger til at undgå det.

Skoleleder: Diplomuddannelse er en vigtig opkvalificering for lærere og vejledere i skolen
Vejlederuddannelser er højt prioriteret, når skoledere skal sende lærere på efteruddannelse. Mød skoleleder Pia Fårbæk Jokumsen og læs hvorfor.

Sådan styrker du klassefællesskabet - fagligt og socialt
Klassefællesskabet er afgørende for børns trivsel. Læs artiklen og få bud på, hvordan du som lærer kan understøtte fællesskabet gennem din undervisning.

Skærmtid påvirker børn - men hvordan?
Hvordan påvirker skærmen børns sprog? Hvornår ser børn for meget skærm? Og hvad er din rolle som pædagog? Få svarene i denne artikel.

Forældresamarbejde - Skab sammenhæng mellem dagtilbud og hjem
Hvad er et godt forældresamarbejde? Hvorfor er forældresamarbejde vigtigt? Og hvordan får man et godt forældresamarbejde i dagtilbud? Få svaret i artiklen.

Hvad er professionelle læringsfællesskaber (PLF)?
Bliv klogere på de fem søjler, læringscirklen, teamsamarbejdet og ledelsens rolle for at kunne lykkes med professionelle læringsfællesskaber i skolen.

3 didaktiske perspektiver: Sådan arbejder du med bæredygtighed i undervisningen
Hvordan kan du som lærer arbejde med bæredygtighed i undervisningen – pædagogisk og didaktisk? Det får du tre bud på her.

Er du lærer? 5 gode grunde til at blive praktikvejleder i skolen
Er du lærer, og vil du gerne være med til at uddanne andre dygtige lærere til grundskolen? Så er en praktikvejlederuddannelse noget for dig. Læs mere her!

3 indledende greb til bæredygtig dannelse i dagtilbud
Hvorfor det er vigtigt at arbejde med bæredygtig dannelse i dagtilbud? Få svaret her, og et bud på tre indledende greb til at igangsætte arbejdet hos jer.

Evaluering af pædagogisk praksis - fra tanke til handling
Evaluering i dagtilbud: Hvordan agerer du evaluator i egen praksis, og hvilke faldgruber er der? Få svarene i denne artikel.

Børnesamtaler - inddrag barnet med børnemindmapping
Børnemindmapping er en samtalemetode, der hjælper dig med at sætte barnets fortællinger og perspektiv i fokus. Læs her, hvordan du kan bruge det i dit job.

Neuropædagogik - brug viden om hjernen i dit pædagogiske arbejde
Hvad er neuropædagogik? Og hvordan er neuropædagogik som en pædagogisk tilgang relevant for dit pædagogiske arbejde? Det får du konkrete bud på her.

Praktikvejleder pædagog: 5 grunde til at blive praktikvejleder
Vil du være med til at uddanne dygtige pædagoger? Så er en praktikvejlederuddannelse for dig. Læs 5 grunde til at blive praktikvejleder som pædagog.

Pædagogiske læringsmiljøer og forældresamarbejde i dagplejen
Her får du fire inspirerende film, du kan bruge i dagplejen til at understøtte arbejdet med de pædagogiske læringsmiljøer og forældresamarbejdet.

Bevæg Dig For Livet – Hvad sker der i visionskommunerne?
Kom tæt på 12 kommuners erfaringer med "Bevæg dig for Livet", som er den største partnerskabsaftale i dansk idræts historie.

Diplomuddannelse pædagog - styrk dit arbejde i dagtilbuddet
Efteruddannelse for pædagoger: Pædagogisk diplomuddannelse giver dig de kompetencer, du har brug for i dit arbejde. Få 5 grunde til at tage en diplom.

Børn med flere sprog – skab sprogudvikling og trivsel i dagtilbud
Det gode sprogmiljø, dagtilbuddets indretning og forældresamarbejde er afgørende for sprogudvikling og trivsel hos børn med flere sprog i dagtilbud. Se her

Fra løsrevne bevægelsesaktiviteter til bevægelse som didaktisk redskab
Hvad er gevinsterne, når man sætter fokus på at bruge bevægelse som en didaktisk del af undervisningen? Det giver erfaringer fra projekt IMOOW svar på!

Rutiner i dagtilbud - måltidet som læringsrum
Hvordan kan børn blive motiveret til at spise sundere i dagtilbud? Det kan du blive klogere på i denne artikel.

Relationsdannelse i pædagogisk praksis - få 5 gode råd
Hvorfor er relationsarbejde afgørende i din pædagogiske praksis? Få fem gode råd til dit arbejde i dagtilbud, skole eller det sociale område.

Læs med børnene - sådan vælger du den rigtige bog
Hvorfor er det vigtigt, at du læser med barnet og snakker om bogen? Få svaret og gode råd til at vælge den rigtige bog i denne artikel.

Evalueringskultur i dagtilbud - hvordan?
Hvordan skaber I en god evalueringskultur? Få gode råd og konkrete bud på hvordan i denne artikel af lektor Karen Reitz.

Udvikling af læringsfællesskaber i dagtilbud – et nyt samarbejde med forældre
Står du som leder midt i implementeringen af den styrkede læreplan med fokus på forældresamarbejdet? Få gode råd til (sam)arbejdet her

Pædagogisk observation: Tidlig opsporing af svigt og mistrivsel
Hvordan bruger du pædagogisk observation til at opspore mistrivsel? Hvad er de gode tiltag for at skabe trygge rammer, der sikrer trivsel? Få svaret her.

Mere fagsprog i grundskolen – men hvordan?
Et fag skal læres gennem sproget, men hvad vil det egentlig sige? Bliv klogere på det, og hvordan det kan se ud i din undervisning her!

7 grunde til at blive matematikvejleder
Overvejer du at blive matematikvejleder og få kompetencerne til at tænke matematikfaget ind i andre projekter? Bliv klogere på, om det er noget for dig.

Efteruddannelse lærer: 7 argumenter der overbeviser din leder
Det kan være svært at få et ja til efteruddannelse. For at hjælpe den gode dialog på vej med din leder, har vi samlet en række argumenter til din hjælp.

Sproglige overgange mellem børnehave og 0. klasse
Overgange er sårbare. Viden går tabt og kontinuitet i læringen er udfordret. Se hvorfor i denne video.

Læringscirklen – læring af refleksion og aktion
Hvilke valg tager eller har I som ledelse, ressourcepersoner og teams taget i forhold til at bruge læringscirklen som model eller dagsorden? Læs artiklen!

Liv i skolen: Professionelle læringsfællesskaber
Få inspiration til arbejde med professionelle læringsfællesskaber (PLF) og bliv klogere på, hvad professionelle læringsfællesskaber kan på danske skoler.

Hvad er inklusion? Og hvordan skal vi arbejde med det?
Hvorfor er vigtigt at arbejde med inklusion, og hvordan vi skal arbejde med det? Læs denne artikel af adjunkt Lotte Gottlieb, VIA University College.

3 fokuspunkter til opstart af arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan
Læs med her og få præsenteret tre udvalgte fokuspunkter til opstart af dit arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan.

Samarbejdet mellem pædagog og sundhedsplejerske kan øge små børns trivsel
Hvordan opsporer du som vuggestuepædagog og sundhedsplejerske potentiel udsathed hos 0-2 årige børn? Få eksempler i denne artikel af lektorer ved VIA.

Hvordan kan vi få øje på den gode pædagogik?
Viser jeres pædagogik gode resultater hos borgerne, selvom den ikke er beskrevet i lærebøgerne? Så arbejder I måske med en lovende praksis. Læs mere her.

De siger, vi skal PLF'e
Hvorfor skal vi PLF'e? Bliv klogere på ledelse og professionelle læringsfællesskaber i denne artikel af adjunkt Sanna Lassen, VIA University College.

Hvad er tidlig indsats? Og hvorfor er det så vigtigt?
Tidlig indsats handler om, at der sættes ind så tidligt som muligt over for børn, unge og familier i udsatte positioner. Bliv klogere på området her!

Hvordan knækker vi sammen den sociale arv?
Hvad er social arv? Få svaret og tre bud på de vigtigste indsatsområder, der er afgørende, hvis vi skal flytte den sociale arv.

Sådan sikres en god forankring af en styrket læreplan
Den styrkede læreplan fokuserer endnu mere på at skabe gode, trygge og udviklende læringsmiljøer for alle børn. Læs mere om læreplanen her!

Sprog- og læringsmiljøer i dagtilbud skal udvikles i en evalueringskultur
Udvikling af den pædagogiske praksis og hermed de sproglige læringsmiljøer i dagtilbud kan ske ved at udvikle en evalueringskultur. Læs hvordan i artiklen!

Sprogvurdering i dagtilbud
Få indblik i brugen af forskellige sprogvurderingsmaterialer samt pædagogers og sprogvejlederes refleksioner ifm. sprogvurderingen samt indsatsen. Læs her!

De fem søjler
Arbejder du med professionelle læringsfællesskaber? De fem søjler er byggestenene i et professionelt læringsfællesskab. Læs mere om de fem søjler her.

Datainformerede samtaler om læring
Læringssamtaler er systematiske og skal informeres af data. Data skaber effekt i udviklingen af professionelle læringsfælleskaber - Læs her hvordan!

Ledelse gennem ressourcepersoner
Skolens ressourcepersoner har ofte en fremtrædende rolle ift. at lede lærende og datainformerende processer sammen med deres kolleger. Læs mere her!

Læringscirklen
Læringscirklen hjælper til en struktureret proces i jeres arbejde med professionelle læringsfællesskaber. Bliv klogere på læringscirklen her!

Biliteracy i børnehaven
Biliteracy i børnehaven er noget, det pædagogiske personale i den integrerede institution, Tumlehøjen i Aarhus Vest, arbejder intensivt med. Se her!