- Efter- og videreuddannelse
- Viden
- Relationsdannelse i pædagogisk praksis - få 5 gode råd
Relationsdannelse i pædagogisk praksis - få 5 gode råd
I en tid hvor pædagogisk praksis fokuserer på forskningsviden, data og evidens, viser flere og flere erfaringer og undersøgelser, at relationsarbejdet er altafgørende for, at det pædagogiske arbejde kan lykkes. Relationen til den anden er således det fundament, som alt andet pædagogisk arbejde kan bygge videre på. Når du først har den gode relation med barnet, eleven, familien eller din kollega, er det nemmere at videreudvikle din praksis.
Relationer er afgørende for børns udvikling
Det, at børn og unge har mindst én stabil og engageret voksen omkring sig, er altafgørende for, at de udvikler sig socialt og fagligt, og at de kan modstå de udfordringer, som livet giver dem. Lige fra det lille barn, der opbygger tilknytning til sin mor, til børnehavebarnet, der er på vej i skole, til den unge teenager, der bevæger sig væk fra sin familie for at finde nye arenaer, er den stabile relation essentiel. Når du som voksen viser interesse og omsorg for barnet og giver barnet tryghed og sikkerhed, så er der større chance for, at barnet har mod på at prøve og lære nyt. En god relation til barnet øger således barnets:
- Evne til at lære nye ting
- Muligheder for at indgå i sociale fællesskaber
- Tro på sig selv, herunder selvværd og selvtillid
Hvad skal man ikke gøre i relationsarbejdet?
- Ignorering af barnet
- At vende ryggen til den, der taler
- Råben
- Bebrejdelse
- Himlen med øjnene
Fem gode råd til relationsdannelse
1. Vis omsorg
- Vær pålidelig
- Lyt til mig
- Tro på mig
- Vis, at du nyder at være sammen med mig
- Støt mig
2. Udfordr mig
Udfordr mig ved at skubbe til mig, så jeg bliver bedre. De pædagogiske tiltag er her:
- Forvent det bedste af mig
- Pres mig og vis, at jeg kan mere, end jeg tror
- Gør mig ansvarlig
- Hjælp mig med at lære af mine fejl
3. Yd støtte
- Hjælp mig igennem svære situationer
- Opbyg min selvtillid
- Forsvar mig, når jeg har brug for det
- Sæt grænser for at vise mig vejen
4. Del ansvar
Del ansvar ved at vise mig respekt og give mig ansvar. Her er de pædagogiske tiltag:
- Tag mig seriøst
- Involver mig i situationer, som påvirker mig
- Samarbejd med mig om at løse problemer og opnå mål
- Giv mig muligheder, der gør at jeg kan gå forrest og tage ansvar
5. Udvid muligheder
- Inspirer mig til at se nye muligheder
- Udvid min horisont ved at vise mig nye ideer og erfaringer
- Sæt mig sammen med andre der kan hjælpe mig med at vokse
Vis omsorg - et eksempel fra praksis
Et eksempel på arbejde med omsorg ud fra ovenstående er fra min egen tid som pædagog i en 5. klasse. Her var jeg en del af et klasseteam i en klasse, som bestod af seks drenge med ADHD og lignende udfordringer. Disse drenge havde både gode og dårlige erfaringer med at blive bedømt ud fra deres handlinger. Noget af det, vi derfor fokuserede rigtig meget på, var at vise dem, at det ikke var deres handlinger, som vi interesserede os for, men dem som personer.
En lille, simpel ting, vi ofte gjorde, når vi for eksempel gik ned ad gangen på vej ned i klassen, kunne være at sige: ”Mathias, jeg synes simpelthen, at det er så hyggeligt, når vi to går her sammen”. På den måde siger jeg ikke noget om Mathias’ handlinger men blot, at jeg synes, han er rar at være sammen med. Den måde at vise omsorg på er meget simpel om end meget nærværende for barnet. Den viser, at jeg kan lide at være sammen med barnet, og at barnet ikke skal præstere på en bestemt måde for, at jeg får øje på, at han er en god dreng.
Når først du har en god relation til barnet eller den unge, går resten af det pædagogiske og didaktiske arbejde meget lettere. Fordi I stoler på hinanden og har vist, at I hver især interesserer jer for hinanden, kan I nemmere modstå konflikter og skabe udvikling sammen.
God fornøjelse med relationsarbejdet.
Litteratur:
Klinge, L. (2017). Lærerens relationskompetence. Dafolo
Pekel, K., Roehlkepartain, E. C., Syvertsen, A. K., Scales, P. C., Sullivan, T. K., & Sethi, J. (2018). Finding the fluoride: examining how and why developmental relationships are the active ingredient in interventions that work. American Journal of Orthopsychiatry. Advance online publication.