- Efter- og videreuddannelse
- Viden
- Skærmtid påvirker børns sprogtilegnelse
Skærmtid påvirker børns sprogtilegnelse
Her kan du læse en gengivelse af det, der bliver sagt på videoen.
Det er torsdag eftermiddag i børnehaven Solsikken. Peter og Søren sidder med en iPad og hygger sig. De har siddet der længe, men pædagogerne har travlt, og de to drenge ser ud til at hygge sig.
Men hvornår ser børn for meget skærm? Og hvornår skal jeg som pædagog være bekymret? Og hvem giver vi skærmen til? Er det de børn, vi har god kontakt med og kan snakke med? Eller er det de urolige børn, der har brug for en pause til at falde lidt til ro?
Jeg arbejder med børns sprogtilegnelse, og overordnet set er der to faktorer, der spiller ind. Det er arv og miljø. TV, iPads og skærm hører alle til miljøet. Man ved, at TV af høj kvalitet kan hjælpe børnene med at lære nye ord. Men der har længe været delte meninger om, hvorvidt for meget skærmtid kan påvirke barnet.
Konsekvenser ved for meget skærmtid
Hvis et barn ser for meget skærm, dvs. over en times tid om dagen, så kan det påvirke barnet ift. sprog, motorik og barnets følelsesmæssige udvikling. Man kan se en sammenhæng mellem barnets udvikling og brugen af skærm i de første mange år af barnets liv. Børn, som ser for meget skærm, kan opleve problemer med søvn, koncentration og indlæringsvanskeligheder, bl.a. i form af begrænset sprogtilegnelse. Derudover er der risiko for depression og overvægt.
Når børn i dag bruger meget tid foran en skærm, så er det vigtigere end nogensinde, at vi fokuserer på kvaliteten af samtalerne både sammen med forældrene derhjemme og sammen med pædagogerne i børnehaven. Snakker vi tidlig indsats, så er det ekstra vigtigt, fordi samtaler har afgørende betydning for børnenes muligheder for at udvikle sig sprogligt og følelsesmæssigt.
Tre gode råd til dig som pædagog
- Snak med barnet
- Følg barnets interesse, dvs. snak om emner, der interesserer barnet
- Gå ned i børnehøjde, når du snakker med barnet
Hvis du er blevet interesseret i, hvordan man kan stimulere børns sprog med og uden skærm, så kan du overveje at tilmelde dig sprogvejlederuddannelsen på VIA University College. Ønsker du blot at tage et enkelt modul, kan du overveje diplommodulet børns sprogtilegnelse.
Om Torkil Østerbye
Torkil Østerbye er lektor, ph.d. ved VIA University College. Torkil arbejder bredt med forskning og efter- og videreuddannelse inden for området børns sprogtilegnelse. Torkil er specielt optaget af, hvordan et godt læringsmiljø kan fremme sprogtilegnelsen. Torkil er forfatter, oplægsholder og fagligt ansvarlig for uddannelsen til sprogvejleder.