Du skal sætte ord på alt - sandhed eller myte?

Der er mange fortællinger om, hvordan børn tilegner sig sprog, og hvordan du som pædagog bedst arbejder med sprogstimulering af de 0-2-årige børn. Ikke alle fortællinger holder vand – nogle er mere myter end sandheder. Anne Nguyen-Quy og Sara Dørken Christiansen fra VIA har sat sig for at undersøge den sprogpædagogiske myte: ”Sæt ord på alt”. Læs med.

myte-fakta-grafik

Børns tidlige sprogtilegnelse er et vigtigt område, og derfor har området helt berettiget været genstand for stor opmærksomhed hos alle jer, der arbejder med de 0-2-årige børn fx som dagplejere eller pædagogisk personale i en vuggestue. Og der er ikke nogen tvivl om, at I rundt omkring i både dagplejen og vuggestuerne dagligt udfører rigtig mange enormt gode sprogpædagogiske indsatser. 

Men det er som om, mange af jer også har taget nogle ikke altid fagligt velfunderede fortællinger til jer om, hvordan det gode sprogpædagogiske arbejde ser ud for de 0-2-årige. Det er nogle af de fortællinger, vi forsøger at sætte under faglig lup. 

Undersøgelse af myter og misforståelser

Gennem spørgeskemaer og kvalitative fokusgruppeinterviews med dagplejepædagoger og vuggestuepersonale har vi i udviklingsprojektet Før-Sprog 0-2 forsøgt at opnå et større indblik i, hvordan pædagogisk personale i vuggestuer og dagplejere ser og forstår børns sprog, før det verbale sprog optræder. Målet har været at afdække, hvilken viden det pædagogiske personale har om før-sproglige færdigheder.

I forbindelse med projektet har vi afdækket nogle fortællinger, som er ude at gå om sprogpædagogik for de 0-2-årige. Nogle af fortællingerne holder fagligt vand, andre måske ikke helt… Vi omtaler de ikke helt sande fortællinger som myter.

Fakta: Hvad er en myte?

I Den Danske Ordbog står der om ordet ”myte”, at det kan betyde ”en forestilling, som kritikløst og ofte fejlagtigt accepteres af mange mennesker”.

Myten: ”Sæt ord på alt”

I første omgang tager vi livtag med myten om, at det altid er godt for små børns sprogtilegnelse, at voksne sætter ord på alt. Vi reflekterer over, hvordan denne myte mon er opstået? Vi forsøger at nuancere det at sætte ord på alt. Og ikke mindst prøver vi at komme med bud på, hvordan vi kan gøre det at sætte ord på alt til noget andet end en fejlagtig, kritikløs antagelse – en myte - i den sprogpædagogiske praksis.

I et interaktivt univers har vi samlet små videoklip og små tekstbidder, der på forskellige måder tager myten ”sæt ord på alt” under kærlig behandling.

Du er velkommen til at klikke rundt i materialet. Du har mulighed for at kommentere og komme med indspark eller refleksioner undervejs. Vi vil gerne opfordre dig til at bidrage med alt det, du har på hjertet, og vi takker på forhånd for dine kommentarer og refleksioner. 

Besøg universet her


 

Nysgerrig på flere sprogpædagogiske myter?

Hvis du er blevet mere nysgerrig på sprogpædagogiske myter og sprogpædagogisk arbejde for de 0-2-årige, kan du til foråret deltage i 2-dagskurset: "Sprogpædagogik i vuggestuen og dagplejen". Her får du indsigt i og greb til det sprogpædagogiske arbejde med de 0-2-årige. 

Mere inspiration

Livsveje for børn i risiko for dysleksi
Podcast Gå til siden
Forældre til barn med DLD
Podcast Gå til siden
Voksenstyret eller fri leg? Sådan skaber du en god balance
Artikel Gå til siden
Sådan understøtter du børns udvikling gennem leg
Artikel Gå til siden