- Efter- og videreuddannelse
- Viden
- Kom godt fra start som ny lærer
Kom godt fra start som ny lærer

Hvis du som ny lærer oplever, at dit første lærerjob er ret overvældende, så er du bestemt ikke den eneste.
Forventningerne til dig som nyuddannet er ofte høje – og du får hurtigt ansvar for undervisning, klasselæreropgaver, skole-hjem-samarbejde og elevernes trivsel. Mange skoleledere forventer, at du kan løse opgaverne på linje med kolleger, der har mange års erfaring. Det kan give en kaotisk start, hvor du måske føler dig usikker og forvirret.
Det er helt normalt at føle sig på udebane og møde situationer, du ikke har været i før – og det er faktisk en vigtig del af din udvikling som lærer.Du lærer med tiden – og det er ok
Mange nyuddannede fortæller, at de kører på adrenalin det første stykke tid, fordi næsten alt er nyt – kolleger, elever, forældre og rutiner. Når du ser tilbage på dit første år, vil du sikkert opdage, at du ikke altid følte dig fuldstændig sikker fagligt – og det er helt ok. At blive lærer minder lidt om at tage kørekort: Når du har bestået, begynder den virkelige læring først for alvor.
Fra teori til virkelighed – du er ikke alene
En af de største udfordringer kan være at omsætte alt det, du lærte på studiet, til praksis i klasselokalet. Du sidder med en masse viden, men oplever måske, at det kan være svært at forbinde teorien med virkeligheden.
Giv dig selv tid og tillad dig selv at lære. Du er ikke alene, og det er helt normalt at have spørgsmål og opleve usikkerhed. Søg sparring hos kolleger, tag imod støtte fra mentorer, og vær nysgerrig – det er sådan, du udvikler dig som lærer og finder din egen vej.
Gode råd til dig som ny lærer
- Et af de bedste råd til dig som ny lærer er at tage imod hjælp – især gennem mentorordninger. Mange skoler tilbyder mentorordninger, hvor du får en erfaren kollega, som du kan sparre med om alt fra klasseledelse til forældresamarbejde.
- Brug din mentor aktivt: Stil spørgsmål, del dine oplevelser og vær åben om de udfordringer, du møder. Det er helt normalt at føle sig usikker i starten, og en mentor kan hjælpe dig med at navigere i skolens kultur og rutiner.
- Søg også dialog med dine andre kolleger, deltag i teammøder og vær nysgerrig på deres erfaringer. På den måde bygger du hurtigt et netværk, hvor I kan støtte hinanden, dele gode idéer og løse problemer sammen.
- Husk du behøver ikke klare det hele selv – det er en styrke at bede om hjælp og lære af de erfarne. Det er sådan, du udvikler dig som lærer og finder din egen vej.
- Hav tålmodighed med dig selv. Accepter at du måske først efter det første eller andet år sådan rigtigt begynder at føle dig sikker i rollen som lærer. Indtil da er det helt okay at være i tvivl og søge sparring hos kolleger og mentorer – de har selv stået i samme situation. Ved at være tålmodig og acceptere, at læring tager tid, giver du dig selv de bedste betingelser for både faglig og personlig udvikling.
- Giv dig selv lov til at fejle, stille spørgsmål og prøve ting af. Se det som en del af din læringsproces, hvor du gradvist opbygger erfaring og selvtillid.
Fakta: Hvad kendetegner gode mentorordninger?
International forskning viser, at mentorordninger opleves mest virkningsfulde, når de varetages af en mentor med vejledningskompetencer og indeholder faglige, pædagogiske og didaktiske drøftelser samt refleksion. Dette understøtter den nyuddannede lærers mulighed for at koble teori med praksis.
Det centrale er at bevæge sig fra en buddyordning med fokus på praktisk introduktion til en egentlig mentorfunktion med fokus på faglig sparring og professionel udvikling. Det kræver:
- Formalisering og struktur: Faste mødetidspunkter og klare rammer for samarbejdet, så den nyuddannede ikke selv skal bede om tid.
- Rolleafklaring: Både mentor og nyuddannet skal være bevidste om forventninger og formål -ikke blot få at vide, at man er koblet på en kollega fra teamet.
- Fokus på refleksion: Rum til at drøfte både elevernes læring og den nyuddannede lærers professionelle udvikling, ikke kun praktiske ting.
- Tid: Både mentor og nyuddannet skal have konkret afsat tid til samarbejdet i deres opgaveoversigt.