- Efter- og videreuddannelse
- Viden
- Fra medarbejder til ny i lederrollen
Fra medarbejder til leder – giv slip på gamle vaner og skift fokus
Er du klar til at træde ind i lederrollen?
Er du ny leder, og måske en af dem, der har fået tilbudt lederjobbet, fordi du var virkelig dygtig fagligt? Måske har du endda taget springet til at blive leder i egen organisation – der, hvor du før var medarbejder?
Mange nye ledere står netop i den situation. De går fra at være værdsatte medarbejdere og fagspecialister til at skulle lede andre.
Det kan være en udfordring at træde ind i en ny rolle – især når du er vant til at blive anerkendt for din faglige ekspertise. Pludselig ændrer dine arbejdsopgaver sig, og du skal vænne dig til helt nye ansvarsområder.
Måske opdager du, at du ubevidst ender med at lave dobbeltarbejde – du holder fast i dine tidligere opgaver, samtidig med at du får nye lederopgaver. Det kan gøre overgangen endnu mere krævende.
Overgangen til lederrollen kræver både omtanke og omstilling. Som ny leder kan det være udfordrende at give slip på de opgaver, du tidligere har håndteret og kender ud og ind. Det kan føles tryggere at løse dem selv, eller måske frygter du, at arbejdet ikke bliver gjort ordentligt, hvis du slipper kontrollen og overlader det til andre.
Men når du bliver leder, ændrer dine arbejdsopgaver sig. Din vigtigste opgave er ikke længere at løse opgaverne selv, men at skabe resultater gennem andre. Derfor er det afgørende, at du flytter dit fokus fra at agere som medarbejder til at lede. Du skal være den, der sætter retningen, udvikler teamet og sikrer, at arbejdet bliver gjort af de rette medarbejdere, og at de får succes med det.
Mange nye ledere opdager, at gamle vaner og opgaver er svære at slippe, og det er let at falde tilbage og tage hånd om de opgaver, du kender bedst. Men hvis du fortsætter med at prioritere sådan, risikerer du nemt at blive overvældet og presset.
Anne måtte lære at give slip for at finde sin lederrolle
Anne havde i flere år arbejdet som pædagog i Silkeborg Kommune, hvor hun var respekteret for sin faglige dygtighed og store viden om bevægelsespædagogik.
Da hendes leder gik på pension, faldt valget naturligt på Anne som ny daglig leder. Hun glædede sig over muligheden men opdagede hurtigt, at hverdagen som leder var noget helt andet end det, hun var vant til.
I de første måneder havde Anne svært ved at slippe sine gamle opgaver. Hun brændte for sit fag og elskede at være tæt på børnene. Når medarbejderne kom med spørgsmål, tog hun ofte selv over – det var hurtigere, og hun var sikker på, at opgaverne blev løst rigtigt. Samtidig oplevede hun anerkendelse fra kollegerne, der satte pris på, at hun stadig var med "på gulvet" og forstod deres hverdag. Det føltes naturligt for hende at bidrage med den viden og erfaring, hun jo havde oparbejdet gennem flere år som pædagog i institutionen - men efterhånden begyndte det at tære på hende.
Dagene gik hurtigere og hurtigere og efterhånden opdagede hun, at hun var nødt til at øge antallet af arbejdstimer for at nå det hele. Jo mere hun bød sig til på stuerne, jo mere henvendte medarbejderne sig med spørgsmål. De mange timer på gulvet gjorde, at hun ofte endte med at løse de administrative opgaver sidst på dagen eller i weekenden, hvor hun havde ro til det. Hun syntes heller ikke hun havde tid til at udvikle de faglige teams eller tage de strategiske beslutninger, hendes nye lederrolle krævede.
Har du – ligesom Anne – svært ved at slippe dine gamle opgaver?
Forstå og afgræns din nye lederrolle
Det kan være svært at afgrænse, hvad der hører til din nye lederrolle.
Med inspiration fra ledelseskonceptet Leadership Pipeline, der fokuserer på opgaverne på forskellige ledelsesniveauer i en organisation, kan du få hjælp til at forstå og afgrænse din egen ledelsesopgave. En lederrolle er nemlig ikke bare en lederrolle – den afhænger af, hvad og hvem du skal lede.
Leadership Pipeline beskriver overgangen mellem ledelsesniveauer og de nødvendige ændringer i fokus, tid og kompetencer, som hver overgang kræver. Hvert niveau stiller forskellige krav til dine prioriteringer og færdigheder som leder.
Figur: Leadership Pipeline
Når du bliver leder for første gang, går du fra at skabe resultater gennem egen indsats og faglighed til at skabe resultater gennem andre.
Det kræver, at du ikke længere blot mestrer et fag eller ekspertise, men at du også udvikler nye evner inden for ledelse, kommunikation og medarbejderudvikling. Hvis du senere bevæger dig længere op i organisationen, vil din lederrolle igen ændre sig – fra at lede medarbejdere til at lede ledere og derfra måske til at lede en hel forretningsenhed. Hver overgang stiller nye krav til din måde at tænke og agere på.
Når din rolle står klart, bliver det nemmere at give slip på de gamle specialistopgaver og i stedet uddelegere dem. Det kan være svært, særligt hvis det er opgaver, du holder af. Men se det som en mulighed for at motivere og anerkende dine medarbejdere ved at give dem mere ansvar.
Skab overblik ved hjælp af rolleblomsten
Er du i tvivl om, hvordan din tid egentlig bliver brugt, kan det være en stor hjælp for dig at få skabt et visuelt overblik over dine arbejdsopgaver – både de formelle og uformelle. Det vil sige både de opgaver, der hører til din nye lederrolle, og dem, du endnu ikke har sluppet.
Overgangen fra medarbejder til leder er en proces, der ikke kun handler om at lægge opgaver fra sig og tage nye på sig, men også handler om at bevæge sig fra én identitet til en anden.
For at få det nødvendige overblik over dine opgaver og roller kan du tegne og udfylde en såkaldt rolleblomst. Hvert blad repræsenterer en af de roller/funktioner, du varetager – både de formelle og de uformelle.
Denne visuelle opdeling giver dig et tydeligt billede af, hvor dit fokus ligger, og hvor du med fordel kan justere.
Når du udfylder rolleblomsten, er det vigtigt, at du også medtager alle de uformelle opgaver, der fylder i dit nuværende arbejdsliv – de opgaver, der måske ikke står i jobbeskrivelsen som leder, men som stadig optager din tid og energi i hverdagen. Målet er nemlig ikke kun at få overblik over dine formelle ansvarsområder, men at kortlægge, hvad du reelt bruger din tid på.
Her ser du et eksempel på en rolleblomst, baseret på Anne, som du tidligere har læst om i artiklen. De turkise blade repræsenterer de uformelle roller, mens de grå repræsenterer de mere formelle.
Eksempel på rolleblomst, inspireret af Gitte Haslebo
Når du har tegnet din rolleblomst, så overvej følgende spørgsmål:
- Hvor meget tid bruger du på de forskellige opgaver?
- Hvilke opgaver er de vigtigste i din funktion?
- Hvilke opgaver har du selv valgt at tage på dig – og hvilke er blevet tildelt dig af andre?
- Er der opgaver, du stadig løser, men som ikke længere hører til din rolle?
- Hvilke opgaver kan uddelegeres?
- Hvad får du ellers øje på?
Øvelsen giver dig et konkret og visuelt overblik over, hvor din tid forsvinder hen – og hjælper dig med at identificere opgaver, du med fordel kan slippe og give videre til andre medarbejdere i organisationen.
Den hjælper dig med at vurdere, om din tid bruges på de rette opgaver, eller om du stadig hænger fast i opgaver fra din tidligere rolle som medarbejder. Måske opdager du også, at mange af de roller, du udfylder, ikke er nogen, du selv har valgt.
At give slip for at kunne lede
Som ny leder kan det ske, at opgaver fra din tidligere funktion stadig fylder i din hverdag – måske uden du helt har været opmærksom på det. Men når du holder fast i opgaver eller uformelle ansvarsområder, der egentlig hører til din tidligere funktion, kan det gøre det sværere at træde ind i lederrollen og fokusere på dine nye ansvarsområder.
Overgangen fra medarbejder til leder indebærer også en ny balance mellem din formelle rolle og de relationer, du har opbygget. Tidligere kolleger kan have forventninger til dit lederskab, der udspringer af jeres tidligere samarbejde – måske fra gode snakke over frokosten eller stærke fællesskaber i hverdagen. Det kan være værd at overveje, om du stadig kan være den fortrolige kollega, der lytter til frustrationer om brugere eller borgere – eller om din lederrolle kræver, at du træder et skridt tilbage for at kunne lede opgaven, også når det er udfordrende.
Tænk også over din rolle som faglig ekspert. Kan du stadig give den samme sparring, som du ville have gjort tidligere? Eller risikerer du, at det hæmmer dine medarbejderes mulighed for at tage ejerskab, udvikle deres kompetencer og blive eksperter på kerneopgaven?
Ved at visualisere dine formelle og uformelle roller kan du få værdifuld indsigt i, hvordan du bruger din tid – og om du har brug for at justere til. At blive leder handler ikke kun om at tage ansvar – det handler også om at turde give slip.
Brug øvelsen med rolleblomsten til at skærpe dit fokus, prioritere din tid med større bevidsthed, uddelegere opgaver og give dine medarbejdere mulighed for at tage ansvar. Som leder skal du ikke kun lede andre – du skal også kunne lede dig selv i din ledelsesrolle. For i sidste ende er det ikke antallet af opgaver i din kalender, der gør dig til en god leder. Det er din evne til at skabe plads til det, der virkelig tæller - nemlig at lede, udvikle og skabe resultater gennem andre.
Så næste gang du mærker presset, så stop op og spørg dig selv: Bruger jeg min tid på det, der gør mig til den leder, jeg ønsker at være? Eller er det tid til at give slip og fokusere på det, der skaber reel forandring?
Kilder
Dahl K., Molly-Søholm T., (2024), Leadership Pipeline i den offentlige sektor, Dansk psykologisk forlag.
Haslebo G. (2019), Relationer i organisationer, Dansk psykologisk forlag.
Charan R., Drotter S., Noel J., (2011) The Leadership pipeline. How to Build the Leadership Powered Company, Wiley.