Er du ny leder? Tre udfordringer der er svære for de fleste

En ny leder har en ekstremt høj læringskurve de første 100 dage i den nye rolle. For det første vinker du farvel til kollegiale relationer og går fra at være medarbejder til at være leder. Du skal dernæst til at træde i karakter som leder og udvikle dit personlige lederskab. Du skal – på en anden måde end før - til at vælge dine ord med omhu. Du skal selv til at prioritere din tid. Og du skal til at afkode og indfri både din chefs og dine medarbejderes forventninger til dig som leder. Sidst men ikke mindst, vil du selvfølgelig også præstere som ny leder! Inden for de første 100 dage.

Ny leder

Den første tid som leder er en spændende rejse! Men det er også benhårdt arbejde. Det er en tid fyldt med nye forventninger både fra chefen og medarbejderne. Det er en ny rolle, du skal udfylde og en ny situation, som du skal finde dig tilpas med. Læs med her og få gode råd til, hvordan du tackler din første tid som ny i lederrollen.

For det er bestemt ikke alle, der finder sig tilpas som ny leder fra dag ét, da overgangen og omstillingen kan være en svær tid, der er fyldt med en general usikkerhed omkring transitionen fra at være medarbejder til at være leder.

I min undervisning hører jeg ofte, at der specielt er tre ting, der opleves som svært:

  1. Ledelse er et nyt håndværk – det skal læres
  2. Prioritering af arbejdstid
  3. Arbejdsværdier – flyt fokus fra et fagligt fællesskab til ledelsesfællesskab

Ledelse er et nyt håndværk – det skal læres

Når du tager springet som ny leder ind i din første nye lederrolle, tager du på samme tid et stort skridt væk fra din faglighed, som du har brugt år og atter år på at opøve. Ledelse er det samme: en øvelse som kræver års opøvelse, hvor du skal lære at lede mennesker og relationer og at sikre følgeskab.

Igennem hele dit første år i jobbet udvikler du helt naturligt en mere nuanceret holdning til ledelse. Giv dig selv tid til at lære her – og gør dig overvejelser omkring, hvordan du kridter din bane op. Overvej fx også om du skal have nye kompetencer ved at finde et kursus eller en efteruddannelse for at komme godt fra start med de rigtige værktøjer.

Tag efteruddannelse og få mod til at lede - se videoen 

Prioritering af arbejdstid

Som medarbejder prioriterede du sikkert din arbejdstid sammen med din leder. Nu skal du selv prioritere din egen tid. Det lyder banalt og nemt. Men sandheden er, at det faktisk er svært for mange nu selv at skulle prioritere både egen og medarbejdernes arbejdstid. For ikke nok med at du skal prioriterer egen tid; du er nu også den, som medarbejderne spiller bold op ad, når de har brug for hjælp til deres prioritering.

Din nye øvelse er derfor at tilsidesætte egne ambitioner og prioriteringer for at have fokus på driften og på at lede den faglige opgaveløsning – som du før var du en del af. Tænk her på, at det du selv ville have, da du var medarbejder, vil dine medarbejdere nu have fra dig. Det er nu dig, der skal have styr på prioriteringer sådan, at du fjerner stenene på vejen for de andre.

Arbejdsværdier – flyt fokus fra et fagligt fællesskab til ledelsesfællesskab

Når du begynder som ny leder, er du ikke længere en del af medarbejderfællesskabet, og du vinker farvel til kollegiale relationer. Fra nu af vil du uundgåeligt blive betragtet anderledes på gangene og ved frokostbordet, og du vil ikke blive betroet de samme ting længere, hvor du er en del af ledelsesfællesskabet og skal være loyal opad. Her kommer et eksempel:

Før kunne du fx stille spørgsmålstegn ved ressourceknapheden sammen med dine kolleger. Du gik måske til din nærmeste leder med alverdens gode argumenter for, hvorfor I skulle være flere medarbejdere i dit team eller afdeling. Nu er du en del af ressourceknapheden fra ledelseslaget – og du kan ikke fikse den. Der vil altid være ressourceknaphed.

Det at skifte fællesskab er en enorm omvæltning fra de fleste, da det er hele din arbejdsidentitet, der flytter sig og rykkes ved, og det skal du være bevidst omkring og klar til.

Ledelse er paradoksalt – lær at være i det

De ovenover beskrevne udfordringer er som sagt nogle af de udfordringer, som jeg hører gentaget på mine hold. Men med dem har vi endnu ikke berørt en af de problemstillinger, der er allersværest; nemlig at ledelse er paradoksalt.

Fx skal du på én og samme tid skabe et godt samarbejde og skabe de bedste resultater. Du skal også lede relationer, og sikre at opgaveløsningen forløber uproblematisk. Og du skal både skabe sikker drift og ny udvikling.

Uanset hvor god en leder du bliver og er, vil der altid opstå ledelsesparadokser. Engang i mellem opløses paradokserne, og engang i mellem gør de ikke. Og det skal du lære at være i. Det sidste er selvsagt det sværeste.

Et godt råd er at finde en mentor, som du kan hente hjælp hos for at lære at håndtere kommende ledelsesparadokser og den svære omstilling, det generelt er, at være ny leder.

Tag en efteruddannelse med en mentorordning

Det personlige lederskab - Kender du dine stærke og svage sider?

Med fare for at afslutningen på artiklen her kommer til at lyde, som en del af en ansættelsessamtale, styrker det dit afsæt som ny leder, at du får styr på både dine svage og stærke sider - og hvordan de spiller ind i din nye lederrolle.

Som ny leder er du i gang med at forme dit personlige lederskab, og det kan på mange måder sammenlignes med en rejse. Og du skal kende dit grundfundament for din personlige lederrejse for at opnå succes. Så hvad har du at arbejde med?

Det er ret naturligt, at det sikkert er nemmere for dig at remse dine stærke sider op. Men de svage sider er mindst lige så vigtige, da netop de giver dig muligheder for at arbejde med dit grundfundament. Og først når du kender dine svagheder, kan du arbejde med dem - og bruge dem til at forme dit personlige lederskab.

Efteruddannelse: Det personlige lederskab og forandring - for den nye leder

Om Peter Jespersen

Peter Jespersen underviser på Diplomuddannelsen i ledelse på VIA University College og har beskæftiget sig med lederudvikling i mere end 20 år. Heriblandt som både underviser, proceskonsulent og coach.