Fra ingeniør til leder: Derfor skal du efteruddanne dig!

Ønsker du som leder at kunne bygge bro mellem en stærk teknisk faglighed, forretning og marked, er det afgørende, at du efteruddanner dig, mener Finn Kræfting, der er ledelseskonsulent.

Ingeniør og lederuddannelse

Ledere med teknisk indsigt er eftertragtede i en tid, hvor digitalisering og ny teknologi fylder meget for flere og flere virksomheder. Blandt andet viste en undersøgelse, som Teknologisk Institut gennemførte for IDA i 2016, at der er et overtal af ingeniør på de danske direktørgange.

Men forretningsforståelse og lederkompetencer er ikke på skemaet på de tekniske uddannelser, og derfor er det nødvendigt for ingeniører og andre teknikere med lederambitioner at efteruddanne sig, mener Finn Kræfting, der er ledelseskonsulent og tilknyttet VIA University College som ekstern lektor.

”Efter at have arbejdet som ingeniør i nogle år, får du måske mulighed for at blive leder på et eller andet plan. Hertil følger mange nye opgaver med, der kræver forretningsforståelse og ledelseskompetencer. Den tekniske specialviden, du kommer med fra dit tidligere job og uddannelse er ikke længere nok. Nu kræver dit nye job også ledelse, strategisk handlekraft og budget- og forretningsansvar”, forklarer Finn Kræfting.

En efteruddannelse der bygger bro

VIA University College har med diplomuddannelsen Engineering Business Administration (EBA) skræddersyet en lederuddannelse til ingeniører, maskinmestre, bygningskonstruktører og andre teknikere.

”Uddannelsen bygger bro mellem en stærk teknisk faglighed og forretningsmæssige og ledelsesmæssige kompetencer. Med andre ord gør vi teknikere i stand til at samarbejde med og indgå i kommercielle afdelinger og direktioner,” fortæller Finn Kræfting.

I modsætning til andre lederuddannelser henvender EBA-uddannelsen sig helt specifikt til personer med en teknisk baggrund.

”I tråd med professionshøjskolens traditioner udvælger vi teorier, som har en praktisk relevans for de studerendes hverdag. Langt de fleste arbejder med cases fra deres daglige arbejde, og vi stiller teorier og værktøjer til rådighed, som de kan tage med sig, når de er færdige,” forklarer Finn Kræfting, som har høje ambitioner for de studerende.

”Tekniske profiler møder krav om forretningsforståelse og lederkompetencer, hvis de vil frem i verden. Vores ambition er at give dem viden og værktøjer, så de er i stand til at træde direkte ind på direktionsgangene.”

Læs hele guiden til lederuddannelse for dig med teknisk baggrund.

Dennis brugte en lederuddannelse som sprængbræt

Maskiningeniøren Dennis Olesen er en blandt mange medarbejdere fra DIS, som gennem EBA-uddannelsen har suppleret teknisk viden med forretningsforståelse og lederkompetencer og derved taget et spring op ad karrierestigen.

Da Dennis Olesen blev forfremmet til Engineering Manager, fulgte der en hel del nye opgaver med. EBA-uddannelsen har, med Dennis Olesens egne ord, tilført ham et ekstra lag af viden, som han mere eller mindre ubevidst anvender i sit arbejde, men den har også givet ham konkrete værktøjer.

”Jeg har for eksempel brugt teori fra uddannelsen til at sammensætte teams med personligheder, som supplerer hinanden,” fortæller han.

Derudover har han gennem hele uddannelsen arbejdet med cases fra sin egen dagligdag, og i den afsluttende rapport gennemgik han DIS’ kommende strategi ud fra teorier, han lærte på EBA-uddannelsen.

”Jeg udfordrede den kommende strategi og identificerede faldgruber og udfordringer ud fra et teoretisk perspektiv. Det var enormt spændende for mig, og det gav konkret værdi til virksomheden.”

Læs hele casen med Dennis