Video

Teamchef versus teamcoach

Der er to roller, du skal kunne mestre som leder, for at sikre at dit team når fælles mål og bliver et rigtigt team. Det er rollen som teamchef og teamcoach. Lektor Niels Hannemose forklarer her forskellene mellem de to roller.

 

Du skal mestre to roller som leder

Som leder af et team, er der grundlæggende to forskellige roller, du som teamleder skal være opmærksom på. Du skal både kunne mestre rollen som teamchef og rollen som teamcoach. I tilknytning til disse to roller, er der tilknyttet nogle forskellige forventninger til dig som leder.

Rollen som teamchef

Rollen som teamchef er nok den sådan mere traditionelle rolle, som vi kender generelt fra ledelse. Det er her, hvor du som leder er rammesættende for mål, forventninger og selve bemandingen af teamet. Det er her, hvor du sikrer, at teamet når i mål med de opgaver, de skal løse.

Rollen som teamcoach

I den anden rolle som teamcoach, skal du mere ind og arbejde med de enkelte teammedlemmers ejerskab, den måde medarbejderne lærer og udvikler sig på, og hvad der motiverer dem. Her har du således at gøre med teamets indre liv, hvorimod det i rollen som teamchef mere handler om den ydre rammesætning.

Det er to forskellige roller, og du skal kunne mestre begge roller for at nå i mål med dit team og sikre, at de når fælles mål og dermed bliver et rigtigt team.

Om Niels Hannemose

Cand.phil. Niels Hannemose underviser i ledelse og kommunikation på Diplomuddannelsen i ledelse på VIA University College. Niels har mange års erfaring som konsulent i at udvikle organisationer inden for ledelse, kommunikation og samarbejde. Han er en erfaren proceskonsulent og har i mere end 10 år har trænet og coachet ledere og specialister. 

Mere inspiration

Vibeke: ”Start altid med forretningsstrategien og tænk den holistisk”

Digital transformation er ikke kun et spørgsmål om at lave nye smarte digitale produkter – det handler om at tænke hele forretningsmodellen igennem.

Gå til siden

HR-chef om diplom i ledelse: Uddannelsen fremmer kompetente og helstøbte ledere

Hvad får arbejdspladsen ud af at sende medarbejdere på lederuddannelse? Og hvilken forskel gør lederuddannelsen for dig som leder? Få HR-chef, Benedikte...

Gå til siden

Bæredygtig digital transformation giver mening og værdi

At forene digital transformation og bæredygtighed giver mening og ikke mindst forretningsmæssig værdi. Læs her hvordan du skal tænke anderledes!

Gå til siden

Procesledelse: Hvorfor er det en af tidens vigtigste ledelseskompetencer?

Hvad er det procesledelse kan ift. til de mere traditionelle ledelsesformer? Læs med her og find ud af, hvordan du kan gøre brug af procesledelse.

Gå til siden