Video

Hvad er forudsætningerne for et inkluderende læringsmiljø?

Forudsætningerne for at udvikle et inkluderende læringsmiljø i skoler og institutioner indebærer et fælles værdigrundlag og et stærkt teamsamarbejde.

 

Dette er en gengivelse af, hvad der bliver fortalt i videoen.

Forudsætningerne for at udvikle et inkluderende læringsmiljø er funderet på et fælles værdigrundlag som hele skolen - både lærer, pædagoger og forældre – er forpligtiget på. Dette værdigrundlag skal funderes i en forskellighedstænkning og i fællesskabstænkning med fokus på diversitet i børnegruppen.

Lærere og pædagoger bør råde over de nødvendige kompetencer til at se, hvordan de kan udvikle indsatser, der skærper læring og trivsel for alle børn.

Samtidig er det vigtigt at understrege, at omdrejningsaksen er, at de professionelle arbejder i teams sammenhænge, så vi her kvalificerer, hvordan indsatserne skal være i forhold til den grad af diversitet, vi har i børnegruppen.

Mere inspiration

3 indledende greb til bæredygtig dannelse i dagtilbud

Hvorfor det er vigtigt at arbejde med bæredygtig dannelse i dagtilbud? Få svaret her, og et bud på tre indledende greb til at igangsætte arbejdet hos jer.

Gå til siden

Evaluering af pædagogisk praksis - fra tanke til handling

Evaluering i dagtilbud: Hvordan agerer du evaluator i egen praksis, og hvilke faldgruber er der? Få svarene i denne artikel.

Gå til siden

Neuropædagogik - brug viden om hjernen i dit pædagogiske arbejde

Hvad er neuropædagogik? Og hvordan er neuropædagogik som en pædagogisk tilgang relevant for dit pædagogiske arbejde? Det får du konkrete bud på her.

Gå til siden

Praktikvejleder pædagog: 5 grunde til at blive praktikvejleder

Vil du være med til at uddanne dygtige pædagoger? Så er en praktikvejlederuddannelse for dig. Læs 5 grunde til at blive praktikvejleder som pædagog.

Gå til siden